امروز:

10 فروردین 1403

ساعت:

14:29

اداره امور عشایر استان قم

شعار سال

تعاونی های عشایری

تعاونی‌های عشایری

عشاير جماعتي مي‌باشند كوچرو كه داراي دو زيستگاه متفاوت در دو منطقه ييلاق و قشلاق كه عمده ترين فعاليت‌هاي اقتصادي و توليدي آنها دامداري و امرار معاش زندگيشان مبتني به توليدات دامي ومهمترين درآمدشان از طريق فروش بخشي از دام مازاد و فرآورده‌هاي دامي و صنايع دستي است. ولي آنچه مهم و حائز اهميت است اين جمعيت اندك عشاير در سراسر كشور حدوداً ۲۵% گوشت قرمز كشور را تهيه و تامين مي‌نمايند و از خروج ميليون‌ها دلار ارز به كشورهاي خارجي جهت خريد گوشت قرمز ، چرم كشك ، پشم، روغن حيواني و ساير لبنيات و صنايع دستي جلوگيری مي‌نمايند.

هدف اصلي عشاير از تشكيل شركت‌هاي تعاوني عشايري براي تهيه و تامين نهاده‌هاي دامي و ساير كالاي اساسي و غير اساسي كه مورد نياز عشاير مي‌باشد و از مديران عامل و كاركنان تشكل‌هاي عشايري اين انتظار را دارند كه با سرمايه اي كه نزد تشكل‌هاي عشايري دارند اقدام به خريد و عرضه محصولات توليدي دامي آنها به بازارهاي مصرف نمايند تا سود مناسبي نصيب اين جامعه گردد، تا به علت عدم دسترسي به بازارهاي مصرف از يك طرف و وجود دلالان و واسطه‌هاي سودجو دسترنج اين جامعه زحمتكش به هدر نرود تا هزينه زندگي آنها تامين گردد.

لذا از بدو تشكيل تشكل‌هاي عشايري از اوايل پيروزي انقلاب اسلامي با حمايت و پشتيباني و نظارت سازمان امور  عشاير و ادارات كل استان‌ها و پرسنل زحمتكش تشكل‌هاي عشايري خدمت چشمگيري به جامعه عشايري شده كه از ديدگاه افراد با وجدان و صاحب ايمان پوشيده نيست ولي جامعه عشايري سزاوار خدمات بهتر و بيشتري مي باشند كه با همت دست‌اندركاران مي‌توان نيازها و انتظارات آنها را برآورده نمود.

چه خدماتي از بدو تشكيل تشكل‌هاي عشايري تاكنون به جامعه عشايري شده است؟

  •  تهيه و تامين كالاهاي كالابرگي از اوايل انقلاب اسلامي تا اوايل دي ماه سال ۱۳۸۹
  • خريد دام مازاد عشاير به قيمت مناسب
  • تهيه و تامين نهاده‌هاي دامي براي دام عشاير

برگزاري كلاس‌هاي آموزشي در راستاي بيمه دام عشاير، بيمه اجتماعي، بيماري‌هاي مشترك بين انسان و دام و زايمان، فرآورده‌هاي لبني، بيماري هاري، صنايع دستي، درختكاري، پرواربندي، پرورش زنبور عسل، استحصال گياهان دارويي

  • تهيه  تامين نفت سفيد و سيلندرهاي گاز جهت جلوگيري از قطع درختان

مشكلات و تنگناهايي كه در شبكه تعاوني‌ها از بدو تشكيل وجود داشته و تا كنون ادامه داشته و دارد:

  • عدم آشنايي اعضا با اصول صحيح و نگهداري تشكل‌هاي عشايري و انتخاب بازرسين و هيئت مديره‌ها و بازرسين
  • عدم آشنايي سهامداران نسبت به قوانين و مقررات اساسنامه‌اي تشكل‌هاي عشايري
  • توجه كردن و اكتفا نمودن به اخذ و توزيع كالاهاي كالابرگي و قانع بودن از كسب سود ناچيز آنها
  • عدم اخذ تسهيلات از طريق سيستم بانكي و صندوق‌هاي قرض الحسنه جهت توسعه دادن فعاليت‌هاي تشكل‌هاي عشايري و معاملات كلان جهت كسب سود
  • عدم استخدام نيروي متخصص مرتبط به وظايف تشكل‌هاي عشايري جهت برنامه‌ريزي و اهداف تشكل‌هاي عشايري جهت تصميم گيري‌هاي مناسب و سيستم حسابداري و حسابرسي تشكل‌هاي فوق الذكر
  • عدم جذب نيروهاي شاخص در هيئت مديره‌ها و بازرسين و مديران عامل و دوري از جو عشيره‌اي و ايلي و طايفه‌اي
  • دايمي بودن پست‌هاي مديران عامل، فروشندگان فروشگاه‌هاي عشايري كه باعث بي انگيزگي آنها در اداره امور شركت‌ها شده و تا كنون مشكلات تشكل‌هاي عشايري لاينحل باقي مانده است.
  • عدم پيگيري مطالبات معوقه از اشخاص حقيقي و حقوقي از ديرباز تا كنون كه باعث سوخت شدن مبالغي از سرمايه عشاير شده‌است.
  • عدم ساختار شبكه تشكل‌هاي عشايري، حذف نيروهاي بي‌سواد و بي‌تجربه و جايگزين كردن افراد كه داراي تحصيلات عالي و توان تصميم‌گيري داشته باشند.
  • عدم برنامه‌ريزي دقيق جهت رونق و رشد و شكوفايي تشكل‌هاي عشايري و تهيه ساختمان اداري

نحوه نگهداري و مديريت تشكل‌هاي عشايري:

سهامداران اصلي كه عضو تشكل‌هاي عشايري مي‌باشند در حقيقت اين افراد كه مجامع عمومي تشكل‌هاي عشايري را تشكيل مي‌نمايند در ميان خود افرادي را به عنوان هيئت مديره‌ها و بازرسين تشكل‌هاي عشايري انتخاب مي‌نمايند و به هيئت مديره‌ها اجازه تام‌الاختيار مي‌دهند كه فردي شايسته و داراي توان مديريتي را به عنوان مدير عامل شركت و مدير عامل اتحاديه انتخاب نمايند.

وظايف هيئت مديره تشكل‌هاي عشايري

نظارت بر كار مديرعامل و دادن خط‌مشي صحيح و برنامه‌ريزي جهت اداره امور شركت تعاوني عشايري و خدمات‌رساني به عشاير عضو


وظايف مديران عامل تشكل‌هاي عشايري

اجراي مصوبات صحيح هيئت مديره‌ها و امانت و نگهداري از سرمايه عشاير در نزد تشكل‌هاي عشايري و كسب سود از طريق معاملات جهت پوشش دادن هزينه‌هاي عمومي و پرسنلي از طريق بكارگيري سرمايه از طريق سيستم بانكي و صندوق قرض‌الحسنه.

معرفی تشکل­‌های عشایری(شرکت‌­های تعاونی)

نام تشکل¬های عشایری(شرکت تعاونینام شهرستانسال تاسیسنام مدیر عاملتعداد سهامداران
و اعضا
تعداد نیروهای شاغل در شرکتشماره همراه
شرکت تعاونی شهید بهشتیقم1363هادی عزیز عینی231409198513382